ÇEKİÇ İMALATINDAN OTOMOTİV DEVLERİNİN TEDARİKÇİLİĞİNE

Çekiç imalatıyla faaliyetlerine başlayan KANCA El Aletleri Dövme Çelik AŞ, bugün ürün gamındaki 300 farklı parçayla Bentley, Porsche, BMW, Mercedes, Audi, Volkswagen’in de aralarında bulunduğu pek çok otomotiv firmasının tedarikçilerinden oldu.

Temelleri 1966 yılında İstanbul’da 46 metrekarelik bir atölyede atılan Kanca El Aletleri Dövme Çelik AŞ, bugün aralarında Bentley, Porsche, BMW, Mercedes, Audi, Volkswagen gibi markaların da aralarında bulunduğu çok sayıda otomotiv firmasının en önemli tedarikçileri arasında yer alıyor.

Abdullah Kanca, 1966 yılında İstanbul Topkapı’da kiraladığı 46 metrekarelik atölyede memleketi Trabzondan getirdiği 5 demirci ustasıyla çekiç, keser ve mengene gibi el aletlerinin imalatına başladı. Kısa sürede işlerini büyüterek 4 atölye daha açan Abdullah Kanca, dağınık halde bulunan bu atölyelerini 1971 yılında kiraladığı bin 500 metrekarelik kapalı alanda tek çatı altında topladı. Buranın da yetersiz kalması üzerine Güneşli Köyü’nde 22 bin metrekarelik bir arazi satın alan Kanca, tüm üretimini burada inşa ettirdiği 9 bin metrekarelik fabrikaya taşıdı.

TOFAŞ’ın yerli tedarik sanayisini geliştirmek amacıyla verdiği bir parçanın siparişiyle 1978 yılında otomotiv sektörüne adım atan ve daha sonra Renault, Ford Otosan ve BMC ile de çalışmaya başlayan Kanca, bu alanda da kendini ispatlayarak firmasını otomotiv sektörünün en fazla tercih edilen tedarikçileri arasına soktu.

Dövme el aletleri üreterek faaliyetlerine başlayan ve yaklaşık 40 yılda büyük bir otomotiv parça tedarikçisine dönüşen firmasını 2004 yılında Gebze Şekerpınar’daki 54 bin metrekarelik alanda inşa ettirdiği 30 bin metrekarelik fabrikaya taşıyan Kanca, kıraç arazide gerçekleştirdiği bu yatırımla dünyada benzeri olmayan bir otomotiv tedarik sanayi bölgesi olan TOSB Otomotiv Yan Sanayi İhtisas Organize Sanayi Bölgesi’nin kurulmasına da öncülük etti.

2007 yılında vefat eden Türk sanayisinin duayen isimlerinden Abdullah Kanca, ardında üretiminin yüzde 80’ini dünyanın dört bir yanına ihraç ederek Türkiye ekonomisine büyük katma değer sağlayan Kanca El Aletleri Dövme Çelik AŞ’yi bıraktı.

Yarım asır önce Sürmene’den İstanbul’a gelen 5 demirci ustasıyla başlayan serüvenine bugün yaklaşık 600 kişiyle yılda 20 milyon adet dövme el aletleri ve otomotiv parçası üreterek devam eden firma, TİM’in açıkladığı ilk 1000 ihracatçı listesinde 501. sırada yer aldı.

“Cironun yüzde 90’ını otomotiv oluşturuyor”

Şirketin genel müdürü Alper Kanca, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Türkiye’deki uzun ömürlü şirketlerden biri olan Kanca El Aletleri Dövme Çelik AŞ’nin 2017 itibariyle yarım asrı devirdiğini söyledi.

Köklü bir geçmişe sahip olan firmanın 1966 yılında babası ve amcası tarafından 46 metrekarelik bir atölyede kurulduğunu dile getiren Kanca, şu anda 54 bin metrekarelik alanda kurulu fabrikada, yaklaşık 600 çalışanla faaliyetlerine devam ettiklerini belirtti.

Kanca, uzun yıllar el aletleri konusunda Türkiye’deki tek imalatçı konumunda olduklarını belirterek, 1980’li yıllardan sonra el aletlerinin yanında otomotiv parçaları da üretmeye başladıklarını, sektör geliştikçe bu alandaki paylarının da arttığını ifade etti.

Kanca, “Dünyanın organize tek otomotiv tedarik merkezinde kuruluyuz. Etrafımızda sadece otomotiv tedarik firmaları var. Haftanın 6 günü 3 vardiya çalışıyoruz.” diye konuştu.

“Yılda yaklaşık 20 milyon parça üretiyoruz”

Kanca, şu anda şirket üretiminin yüzde 90’ını otomotiv, yüzde 10’unu da el aletlerinin oluşturduğunu belirterek, “Tesislerimizde yaklaşık 300 farklı parça üretiyoruz ve üretim miktarımız yıldan yıla değişiyor. Yılda yaklaşık 20 milyon adet civarında parça üretiyoruz.” ifadelerini kullandı.

Üretilen parçaların emniyet parçaları cinsinden olduğunu anlatan Kanca, şöyle devam etti:

“Her ürettiğimiz parçanın ciddi bir kontrol süreci var, çünkü ürettiğimiz parçalar aracı kullanırken hata yapmaması gereken parçalar. Bu parçaların bazıları motor ve aktarma organlarındaki biyel kolları, krank milleri, çelik piston kafaları, salıncak kolları, dişli parçaları, dizel sistemlere ait enjektör gövdeleri ile dizel ray parçalar, tekerlekleri araca bağlayan ve dönmesini sağlayan porya ve akson parçalarını sayabiliriz. Bizim parçalarımız kalitesinden yüzde 100 emin olduğumuz parçalar. Üretmenin dışında çok da iyi bir test laboratuvarımız var.”

Kanca, ihracat konusunda iyi bir geçmişe sahip olduklarına işaret ederek, “Şirketimiz 1983 yılında el aletlerinde ilk defa ihracat yapan şirket olarak ödül aldı. İlk ihracatımızı İran ve Libya’ya yapmıştık. Daha sonra ihracatımızın yönünü değiştirdik. 1990’lardan itibaren Avrupa’ya odaklandık, Avrupa’ya ihracat yapmaya başladık.” şeklinde konuştu.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir